Dbanie odporność psychiczną w firmie

Odporność psychiczna w firmie w dobie pandemii to coraz większe wyzwanie. O zdrowiu psychicznym ciągle w Polsce mówi się zbyt mało i jest ono wręcz tematem tabu. Firma HP z powodzeniem realizuje projekt, który te tematy podejmuje. To realizowany od kilku lat program HP wellness i wellbeing, który został stworzony i zaprojektowany od początku do końca przez pracowników. To program, który w dobie pandemii przekształcił się automatycznie w program podejmujący tematy związane z odpornością psychiczną, uważnością na wzajemne potrzeby i dbanie o swój dobrostan zarówno w sferze fizycznej jak i psychicznej. O programie, jego początkach i efektach rozmawiamy z Agnieszką Zakładą, Dyrektorem HR w HP oraz Ewą Sadowską, Account Managerem i Ambasadorem projektu. Panie w trakcie HR Open Forum, 12 marca opowiedzą o swoich praktykach w Case Study “HP Wellness, jak nabrać  mocy, a nie tylko przetrwać” 

I.S.: Dzisiaj spotykamy się z Agnieszką Zakładą, Dyrektorem HR w firmie HP oraz Ewą Sadowską, Account Managerem w HP.

 

 

Porozmawiamy dzisiaj o projekcie HP Wellness, który jest tematem Case Study w trakcie HR Open Forum, ale tak naprawdę to dotyczy to trudnej obecnie tematyki czyli odporności psychicznej. Opowiedzcie proszę jak Wam się udało rozmawiać w ramach organizacji o odporności psychicznej w czasie pandemii. Jak to jest, bo robicie coś co bywa często tematem tabu, tematem trudnym.

Jak rozmawiać o odporności psychicznej w firmie

 

A.Z.: To jest dobre pytanie „jak to robimy?” bo nie jest Pani pierwszą osobą, która nas o to pyta. Żeby odpowiedzieć a to pytanie to trzeba by było sięgnąć do przeszłości, kilka lat wstecz. To nie jest tak, że to przyszło samo. To że mogliśmy zacząć rozmawiać na ten temat jest też spowodowane tym, że  zdobyliśmy gdzieś zaufanie ludzi jeżeli chodzi o możliwość rozmawiania na trudne tematy. Program wellnessowy istnieje u nas od lat. Ewa jest Ambasadorem w Warszawie i pewnie może więcej powiedzieć o tym jak to zaufanie było budowane przez lata i ono pozwoliło gdzieś na „koniec dnia” ponieść temat odporności psychicznej.

I.S. No właśnie jak to się zaczęło?

E.S. Może najpierw kilka słów na temat naszego programu. Początki programu to jest 2015 rok. Kilka słów na temat tego jak powstał program,  bo to jest też bardzo ciekawa historia.

Początki programu Wellness&Wellbeing w HP

 

Wówczas powstała nowa spółka, a my w zasadzie z dnia na dzień znaleźliśmy się w nowej rzeczywistości. To była nowa rzeczywistość niejednokrotnie w nowych zespołach, z ludźmi, z którymi wcześniej nie współpracowaliśmy. Oczekiwanie z naszej strony było takie, że oto nowa firma, nowe otwarcie, a w ślad za tym w zasadzie szereg benefitów, przejrzysta ścieżka rozwojowa kariery. Gotowy scenariusz na to jak my mamy pracować, jak się rozwijać i do tego wszystkiego sztab ludzi, który będzie pracował na nasze dobre samopoczucie i nasz dobrostan. To były nasze początki i nasze oczekiwania.

Wówczas myśmy się zwrócili oczywiście do firmy, do HR-u co dalej, jaki program benefitów dla nas?

Samodzielność pracowników w projektowaniu programu

 

Muszę powiedzieć, że wówczas HP i HR zaproponowało nam kompletnie inne podejście i kompletnie inne rozwiązanie. Przyszło do nas i powiedziało: Dobrze, chcecie? To my wam dajemy przestrzeń, dajemy Wam narzędzia, dajemy Wam możliwości, stwórzcie ten program według własnych oczekiwań, według własnych potrzeb. Obdarzamy Was zaufaniem, oddajemy Wam ten program i tę przestrzeń w wasze ręce. Tak to się zaczęło. Takie były początki. Dosłownie w naszych rękach leżało przygotowanie i opracowanie całego programu. Od biznes planu , koncepcji, strategii, określenia naszych potrzeb, stworzenia harmonogramu, operacyjnego podejścia. HR i HP zaproponowało nam takie bardzo mocno inkluzywną, włączającą przestrzeń. Program, który dał nam realną sprawczość, możliwość żeby współdecydować o naszej społeczności o naszej wspólnocie.   Obdarzając nas ogromnym zaufaniem.

 

I.S.: Czyli Pani Ewo, Pani Agnieszko, jeśli dobrze rozumiem Państwo sami stworzyliście ten program by poczuć się dobrze w HP.

E.S.: Dokładnie tak. Myśmy sami stworzyli program do tego aby czuć się dobrze w HP, do tego żeby zidentyfikować w którą stronę mamy iść. Aby stworzyć odpowiedni kierunek i aby zadać sobie pytanie czy my chcemy iść w tę stronę. Co też dla nas oznacza „czucie się dobrze w HP”.

Czuć się dobrze w pracy – co to oznacza?

 

A.Z.: Czucie się dobrze w HP to jest także czucie się dobrze ogólnie. Wracając do pytania o odporność psychiczną to jest także pytanie o potrzeby ludzi, którzy prze lata nauczyli się artykułować to czego potrzebują w danym momencie aby ten wellbeing był na wyższym  poziomie. Być może ta przestrzeń by mówić o tych potrzebach też pozwoliła na to, żeby w momencie pandemii i trudnej sytuacji wyartykułować co jest teraz moją potrzebą. Na czym ja teraz chciałbym się skupić. To nam też pozwoliło na to by odpowiedzieć programem, który miałby wzmacniać odporność psychiczną.  Ta gotowość do mówienia o tych potrzebach jest tutaj istotnym czynnikiem.

I.S.: Czyli to jest przykład na to, że takich programów jak dbanie o odporność psychiczną, czyli takie poważne wyzwania, nie da się zrobić tak szybko…Czy gdyby nie było wcześniej programu HP Wellnes to czy bylibyście w stanie w czasie covidowym rozmawiać o odporności psychicznej?

A.Z.: Myślę, że byłoby to trudne. To tak jak Pani wspomniała to jest trochę temat tabu – temat zdrowia psychicznego. To nie jest tak, że nie da się tego zrobić, ale pewnie wymagałoby pokonania wielu barier. To, że u nas poszło tak szybko wynika z przeszłości i historii budowania zaufania. Myślę, że w innych warunkach potrzebowalibyśmy dużo więcej czasu na to by te tematy się pojawiły w naszej przestrzeni.

Obserwując inne firmy, niektóre z nich dopiero teraz zaczynają ten temat podejmować, czyli potrzebowali około roku by ten temat się gdzieś pojawił na agendzie.

I.S.: Wszystkim prelegentom zadaję podobne pytanie. Tematem przewodnim HR Open Forum jest „Zaangażowani na nowo. Człowiek i organizacja.” Jak się w waszym poczuciu wasz projekt ma do zaangażowania?

A.Z.: Myślę że tu jest kilka aspektów. Jeżeli pomyślimy o takim dobrostanie i budowaniu szczęścia w życiu to trudno jest być w pracy zaangażowanym jeżeli boryka się człowiek z problemami w życiu osobistym bądź ze swoim zdrowiem psychicznym. To jak my się czujemy przekłada się na zaangażowanie w pracy.

Pracownik, który boryka się z problemami to jest pracownik, który będzie myślał o swoich problemach i nie będzie zaangażowany w pracę. Tematy, które podejmujemy pokazują nam, że dając możliwości i pokazując gdzie zwracać się po pomoc, na co zwracać uwagę wspieramy pracowników. Często zwracają się do nas pracownicy z informacją, że zostali wyposażeni w wiedzę, uzyskali pomoc i daje im to jakiś oddech i ma bezpośrednie przełożenie na to by się w pracę angażować.

Z mojej perspektywy jest bezpośredni związek pomiędzy podejmowaniem tego typu tematów, a tym jak na koniec dnia wygląda takie rzeczywiste zaangażowanie.

Praktyka i inspiracja

 

I.S.: Temat waszego Case Study brzmi – „HP Wellness, czyli jak nabrać mocy, a nie tylko przetrwać”. Dlaczego warto wziąć udział w tym case study?

A.Z.: No jest Ewa😊 … Zanim Ewa powie, ja bym powiedziała tak: Samo spotkanie z pasjonatem tematu i osobą, która jest osobą, która tworzy ten program w HP – to samo w sobie będzie wartością naszej prezentacji. Też taki praktyczny aspekt chciałybyśmy najbardziej podkreślić. To jakie kroki podjęliśmy, w jakim kierunku firmy mogą iść – chcemy dać taką dużą dawkę tego jak to wygląda w rzeczywistości. 

E.S.: Ja bym chciała podkreślić to, że nasz przykład pokazuje, że nie tylko cel jest ważny, ale równie ważna, a może nawet bardziej istotna jest sama droga. Droga, która dla nas stała się niejako podróżą, przygodą podczas której poznajemy nowe smaki, nowe zapachy. Podczas której odkrywamy przestrzenie nie znane nam wcześniej.  Czasem popełniamy błąd, czasem pójdziemy w niedobrym kierunku, ale to również jest dla nas nauką i wartością tego programu.

Chciałabym także powiedzieć, że dobrze jest szukać swoich własnych ścieżek, dobrze jest zadawać sobie pytania, dobrze jest próbować, szukać odpowiedzi, nigdy nie ma złych pytań. Nadrzędną wartością naszego programu jest uważność, przede wszystkim własna uważność, to co dla nas jest ważne, to co dla nas istotne. Praca nad własną energią i swoją własną siłą. Jeżeli będziemy uważni na własną energię to będziemy też uważni na innych ludzi, na różnorodność świata. To nam pozwala iść do przodu i odkrywać nowe nawet jeżeli popełniamy błędy w międzyczasie. 

Na pewno warto!

I.S.: Ja już widzę, że wasz case będzie mocno energetyczny i przekazujący dużo wskazówek co do tego, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach i podpowiedzi jak w praktyczny sposób realizować tego typu programy w firmie.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

E.S, A.Z.: Dziękujemy i do zobaczenia na HR Open Forum

Case Study „HP Welness, jak nabrać mocy, a nie tylko przetrwać”

 12 marca 2021 o godz. 9:40

Tagi: Brak tagów

Możliwość komentowania została wyłączona.